29 Σεπ 2020

Καταλήψεις: μια ιστορία που επαναλαμβάνεται...

"Θεωρώ θλιβερή την εικόνα παιδιών που περιφέρονται ασκόπως στο δρόμο με το σχολικό σάκο στον ώμο, επειδή χάνουν μάθημα, λόγω κάποιας απεργίας...", έγραφα σε παλιότερη δημοσίευση μου το 2013 (!) και το πιστεύω ακόμη. Πόσο μάλλον όταν ο λόγος που χάνονται μαθήματα είναι η κατάληψη.

Σχετικά με το θέμα αυτό, δεν θα είμαι καθόλου ευγενική. Το να χάνονται μαθήματα με κάθε πρόφαση είναι ανεπίτρεπτο. Δεν χωρά καμία δικαιολογία, ούτε ο παρορμητισμός των νέων, ούτε ο μιμητισμός πράξεων των μεγαλύτερων. 

Η καταστροφή της σχολικής χρονιάς, γιατί περί αυτού πρόκειται, δημιουργεί ανισότητες μεταξύ των μαθητών. Ανισότητες που σήμερα αφορούν στη γνώση, αύριο όμως θα μετατοπιστούν στην επαγγελματική αποκατάσταση και την προσωπική ανάπτυξη του κάθε ατόμου. Πέρα από αυτό όμως, η κατάληψη δημιουργεί μια ψευδαίσθηση εξουσίας στους νέους, οι οποίοι πιστεύουν ότι μπορούν να επιβάλλουν τη γνώμη τους με το έτσι θέλω, καταπατώντας κάθε μορφή δημοκρατίας και ισότητας. Δυστυχώς, έτσι γαλουχούνται οι αυριανοί ενήλικες, αυτοί που σύντομα θα αναλάβουν τα ηνία της χώρας... 

Κακά τα ψέματα, η πανδημία είναι μόνο η αφορμή. Οι καταλήψεις είναι μια μόνιμη κατάσταση που ζούμε κάθε χρόνο, με διαφορετικές αφορμές. Θες η χρήση της μάσκας, θες η αγορά των μαχητικών αεροπλάνων, θες το Μακεδονικό, θες η τυρόπιτα που δεν έχει αρκετό τυρί, πάντα βρίσκονται "σημαντικοί λόγοι", που οδηγούν σε μαζικές κινητοποιήσεις μαθητών

Μαζικές; Όχι βέβαια! Είναι κοινό μυστικό ότι τις κινητοποιήσεις υποκινούν λίγοι μαθητές που αποτελούν έναν μικρό πυρήνα, ενώ τις συνέπειες καλείται να επωμιστεί το σύνολο.

Γιατί όμως οι ίδιοι οι μαθητές σαμποτάρουν το μέλλον τους κατ' αυτόν τον τρόπο; Τι πιστεύουν ότι έχουν να κερδίσουν υιοθετώντας αυτή την αντιδραστική συμπεριφορά; Ποιοι τους υποκινούν και ποιοι είναι υπεύθυνοι για να τους συνετίσουν;

Είναι οι καθηγητές; Μα, οι καθηγητές είναι κρατικοί λειτουργοί. Είναι υπάλληλοι με σαφείς κατευθύνσεις δράσης και αντίδρασης. Χρησιμοποιούν το λόγο και ορθά επιχειρήματα για να συνετίσουν τους αντιρρησίες. Σε κάποιες περιπτώσεις τα καταφέρνουν και τους αξίζουν πολλά μπράβο. Υπάρχουν βέβαια πάντοτε και αυτοί οι λίγοι, που απλά βρίσκουν την ευκαιρία να χαλαρώσουν λίγο από την εργασία τους.

Είναι οι πολιτικοί;  Μάλλον όχι. Κανένας πολιτικός δεν θα τολμήσει να φέρει την αστυνομία; Σε οποιαδήποτε πιθανή σύγκρουση με τη νεολαία, το πολιτικό κόστος θα είναι τεράστιο τόσο για το ίδιο το πρόσωπο, όσο και για το κόμμα που εκπροσωπεί. (Αναρωτιέμαι, ωστόσο, ποιοι είναι πιο επικίνδυνοι: εκείνοι που κρατούν παθητική στάση, υποστηρίζοντας ότι οι καταλήψεις θα ατονίσουν σε βάθος χρόνου ή αυτοί που εμμέσως τις υποστηρίζουν, αναδεικνύοντας τις ελλείψεις της κυβέρνησης;)

Εάν μιλήσουμε με το μυαλό, βάση νόμου, υπεύθυνοι είναι οι γονείς και δύναται να τιμωρηθούν για παραμέληση εποπτείας ανηλίκου, σύμφωνα με το άρθρο 360 του Ποινικού Κώδικα. Δεν χρειάζεται όμως να φτάσουμε μέχρι εκεί. Λένε, ότι η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Έτσι λοιπόν, για να μην καταλήξουμε να "κυνηγούμε" καταληψίες, το ιδανικό σενάριο θα ήταν να δημιουργούμε εξαρχής παιδιά που δεν θα προβούν σε τέτοιες συμπεριφορές. Πως; Με συζήτηση, με παραδείγματα, αλλά κυρίως με τις δικές μας πράξεις. Δύσκολο, το ξέρω, αλλά ο γονιός είναι ο μόνος που μπορεί να μιλήσει στην καρδιά του παιδιού του.


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Μάλιστα. Μολις μάθαμε ότι τα υπέρογκα ποσά για εξοπλιστικά έχουν την ίδια βαρύτητα με την τυρόπιτα. Να σημειώσουμε βέβαια ότι η τυρόπιτα είχε μπει ως αίτημα στις καταλήψεις του 1991 που είχε οργανώσει με μαεστρία η ΟΝΝΕΔ . Επειδή η συγγραφέας πολλά μπέρδεψε και μάλλον δεν έχει μπει καν στη διαδικασία να παρατηρήσει τον αγώνα των μαθητών ας μάθει ότι τα αιτήματα αφορούσαν:
Τα εξοπλιστικά προγράμματα συνολικά των οποίων το κόστος είναι 20 φορές μεγαλύτερο από εκείνο της παιδείας και 8,5 φορές από εκείνο της υγείας.
Την υποχρηματοδότηση της παιδείας συνολικά με το αντίστοιχο κονδύλι να είναι μειωμένο κατά 27% σε σχέση με το 2015.
Τα υγειονομικά μέτρα στα σχολεία (τάξεις με 30 άτομα, απουσία απολυμανσεων, ακατάλληλες υποδομές για ατομική υγιεινή)
Τις ελλειψεις 7500 εκπαιδευτικων για τη φετινή σχολική χρονια
Τις ελλειψεις σε υλικοτεχνική υποδομή
Φαινόμενα υποσιτισμού στα σχολεία (την χρόνια 2019-2020 σημειώθηκαν βάσει των στοιχείων του υπουργείου Παιδείας 98 λιποθυμίες στα σχολεία από πείνα)
Τα μέτρα για την επικείμενη τηλεκπαίδευση που τελικά δεν πάρθηκαν και ως εκ τούτου δεν λειτουργεί
Δωρεάν ποιοτική ολόπλευρη παιδεία για όλα τα παιδια. Χωρίς φροντιστήρια αλλά με το σχολείο να παρέχει πλήρη και ίση μόρφωση σε όλους.
Αυτά η συγγραφέας δεν τα ήξερε προφανώς. Επίσης προφανώς δεν έχει δει ποτέ τη μάζα των μαθητών που συμμετέχουν στις συνελεύσεις οι οποίες είναι γεμάτες προβληματισμό και ζωή. Δεν το συζητώ αν έχει πάει ποτέ σε κάποια διαδήλωση. .. θα ήταν σκάνδαλο. Αντ' αυτού αναμασά επιχειρήματα του 1980 που καμία πρωτοτυπία δεν έχουν. Και αν ήταν μόνο αυτά θα ήταν οκ. Στο τέλος μας απειλεί "προσέξτε μη σας κυνηγήσουμε". Να είσαι καλά συγγραφέα. Τώρα που μπήκε ο Κασιδιάρης φυλακή χρειάζεται κάποιον να επιβάλει την τάξη . Τέλος ψελιζει κάτι περί νόμου... Αν θέλει να δει παρανομίες ας πάει στο υπουργείο Παιδείας που έχει τα σχολεία υποστελεχωμένα, χωρίς υποδομή και υλικά και πολλές φορές χωρίς ούτε καν πετρέλαιο,ενώ αποτελούν βόμβα covid. Αυτά είναι τα παράνομα και όχι οι μαθητές που μάχονται για αξιοπρέπεια και μόρφωση.
Άντε με τον κάθε άσχετο, αρκετα